Voor een ander - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu Voor een ander - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

Voor een ander

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

13 December 2011 | Nederland, Zuid-Beijerland

In mei en juni van 2010 ging ik voor het eerst echt op reis. Niet met ouders of school naar een Europees land, maar in mijn eentje en ver weg. Helemaal naar Peru om eindelijk dat te doen waar ik al jarenlang van droomde: Spaans leren en vrijwilligerswerk doen. En het is waar, de taal leer je het beste in het land zelf. Zodra je de school uitstapt, stop je niet met leren. Je blijft met de taal in aanraking komen en je volop de mogelijkheid je nieuwe woorden te gebruiken. Daarnaast is het geweldig om te zien hoe enthousiast mensen zijn over het feit dat je de moeite hebt genomen om hun taal te leren.

Mijn vrijwilligerswerk deed ik bij de NGO Inca Educa, een school voor jongeren waar ze opleidingen kunnen volgen voor kok, schoonmaakster, logistiek medewerker, etc.
Daarnaast krijgen ze Engelse les en lessen in seksuele voorlichting en hygiëne. Ook wordt er gewerkt aan hun zelfvertrouwen en krijgen ze EHBO. Ik werkte in de kinderopvang van de school. Zo krijgen jonge moeders ook de mogelijkheid te studeren.

In februari 2011 keerde ik terug, dit keer voor mijn bachelor-onderzoek. Ze waren bij de Spaanse school en Inca Educa zo enthousiast geweest over mijn onderzoek dat ze me spontaan hun hulp aanboden. Ik heb onderzoek gedaan naar de percepties over en ervaringen met moederschap onder tienermeisjes en tienermoeders. Wat bleek was dat ze qua percepties sterk overeenkwamen, maar de ervaringen uit hun jeugd weekten sterk af. De tienermoeders hadden hun zwangerschap niet gepland, maar hadden zelf geen moeder of ander vertrouwenspersoon gehad waarmee ze konden praten over vriendjes en gevoelens.
Nieuwsgierig geworden naar mijn avonturen? Lees dan de andere verhalen op mijn blog; Mijn Eerste Reis en Antropologe in Opleiding.

• MillenniumDoen
Heeft u iets over voor …? Dat zinnetje hebben we vast allemaal wel een keer gehoord. Maar hebben we hem ook weleens uitgesproken? Collecteren is een goede manier om geld in te zamelen voor jouw goede doel. Het is ook erg leuk om te doen. Je spreekt veel verschillende mensen en komt op verschillende plekken. Ik collecteer al een aantal jaar voor Amnesty International. Collecteren is voor deze organisatie extra belangrijk, omdat ze geen bijdrage krijgen van overheden. Zo blijven ze onafhankelijk en kunnen dus iedereen aanspreken op het overschrijden van mensenrechten. Amnesty draagt bij aan millenniumdoel 3, zodat in 2015 alle mannen en vrouwen dezelfde rechten hebben en dat er aan deze rechten wordt gehouden.
Hoe meer collectanten, hoe meer mensen er bereikt kunnen worden, hoe meer donaties, hoe meer er opgekomen kan worden voor mensen van wie de rechten geschonden worden. Dus word collectant! Ga naar http://www.amnesty.nl/aanmelden-als-collectant
Van 12 t/m 18 februari 2012 is de collecteweek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zuid-Beijerland

Wereldsupporter

Recente Reisverslagen:

25 December 2011

De Millenniumdoelen

25 December 2011

Even ontspannen

24 December 2011

Op reis

13 December 2011

Voor een ander

13 December 2011

Aan het werk
Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 54694

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: