Op reis - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu Op reis - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

Op reis

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

24 December 2011 | Nederland, Zuid-Beijerland

Reiservaring
Twee jaar geleden ging ik voor het eerst echt op reis. Niet een weekje met een busreis mee of gezellig met mijn ouders naar de camping. Nee, écht. Alleen en ver, ver weg. Ik vertrok naar Peru. Daar heb ik bij Proyecto Peru Centre 7 weken Spaans gevolgd. Ook heb ik toen vrijwilligerswerk gedaan (zie voor een ander). Tijdens mijn verblijf woonde ik in een gastgezin. Een echte aanrader! Op deze manier leer je de taal en de gebruiken van een andere cultuur goed kennen.
Als je ooit in Cusco bent, neem dan wat lessen bij Proyecto Peru Centre. Kijk op www.proyectoperucentre.org

Lekker eten
In Cusco is een restaurant waar je echt een keer moet eten, Yanapay. Het is er heerlijk. De milkshake van Oreo’s is echt hemels! Het mooie is dat de opbrengst van het restaurant gaat naar een naschools project voor kinderen uit de armere delen van Cusco. Hier kunnen ze hun huiswerk maken, leren ze Engels en krijgen ze te eten. Iedere week zijn er themalessen en ter afsluiting hiervan geven ze een optreden om aan elkaar te laten zien wat ze geleerd hebben.
Het restaurant zelf is ook erg gezellig. Het is helemaal ingericht als een kinderkamer. Je zit tussen de knuffels en de menukaarten zitten in sprookjesboeken. Superknus!
Je kunt ze vinden in 415 Calle Ruinas. Ze zijn ook op internet: http://www.aldeayanapay.org/

Cultuursnuiven
Als je in een ander land bent, is het leuk om een cursus te volgen over een gebruik wat typisch is voor dat land. Het leuke aan andere landen bezoeken is immers dat je meer over dat land te weten komt. Wanneer je in ontwikkelingslanden bent, is het ook een goede manier om mensen daar te steunen. Je geeft ze niet gewoon geld, maar ook eigenwaarde doordat je de moeite neemt iets van hen te leren. Daarnaast is het heel leuk om iets nieuws te leren.
Bij Proyecto Peru heb ik een workshop salsa dansen gevolgd. Deze werd verzorgd door Rico Ritmo. Een Nederlandse vrouw en haar Peruaanse vriend hebben deze dansschool opgericht en geven les aan Peruaanse jongeren in het lesgeven in Salsa. Zo krijgen zij een manier om geld te verdienen. Bezoek hun website: http://www.ricoritmo.com/