Even ontspannen - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu Even ontspannen - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

Even ontspannen

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

25 December 2011 | Nederland, Zuid-Beijerland

Lezen
Vorige week zat hij in de brievenbus; het nieuwe magazine One World. De bladen Internationale Samenwerking van de overheid en Onze Wereld hebben de krachten gebundeld. Het is weer even wennen, want de lay-out is helemaal anders. Mabel prijkt op de omslag. Het was me eigenlijk ontgaan, maar zij is ook een wereld supporter. Mede-oprichtster van WarChild, bijvoorbeeld.
Een abonnement op dit blad is een echte must-have voor iedereen die geïnteresseerd is in internationale samenwerking. En het is ook nog gratis! Dus waar wacht je op? Blijf op de hoogte van wat er gebeurt in de wereld en neem een abonnement! Surf naar www.oneworld.nl

Luisteren
Kennen jullie Putumayo? Zij geven cd’s uit met allerlei verschillende muziekstijlen, van allemaal verschillende artiesten. Een leuke manier om je muzikale wereld te vergroten. Er zijn cd’s per stijl, zoals akoestisch, salsa, reggae, of per werelddeel, zoals noord Afrika, Oost-Europa, Latijns-Amerika. Voor ieder wat wils dus. Je kunt de cd’s kopen bij muziek winkels, verschillende musea en de Wereld Winkels. Of bezoek de website: www.putamayo.com
Extra leuk: een gedeelte van de opbrengst gaat naar projecten in de landen waar de muziek vandaan komt.

Kijken
Een mooie film over ontwikkelingswerk is Beyond Borders. Over de conflictgebieden in de wereld en de daarbij gepaard gaande ziektes en hongersnood. Het geeft een beeld van hoe het in zijn werk gaat; fondswerving, hulpverlening, gevaren. Voor mij één van de redenen waardoor ik denk dat ontwikkelingswerk is wat ik wil doen.
Kijk de trailer: http://www.youtube.com/watch?v=MiollYP6quE&feature=player_detailpage
Ik heb de film, dus als iemand hem wil lenen…

Proeven
Amnesty International brengt ieder jaar een kookkalender uit, vol heerlijke vegetarische recepten uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Mooie afbeeldingen, ruimte voor notities en iedere maand een heerlijk recept. Via de link kom je in de webshop: http://webshop.amnesty.nl/products/agenda-s-kalenders/amnesty-kookkalender-2012

In de Wereld Winkel vind je alle ingrediënten voor een Wereldse maaltijd; Afrikaanse sauzen, Aziatische noedels en rijst, verschillende kruiden. Er zijn ook kaartjes met recepten. Zo zet je weer eens wat anders op tafel! En alle producten fair trade, dus Change the World Cooking!

Voor wie niet zo’n avontuurlijke keukenprinses is, maar wel eens iets anders wil eten, ga naar Hotel & Wereldeethuis Bazar, Witte de Withstraat 16 te Rotterdam. Bij binnenkomst sta je gewoon even te kijken, zoveel prachtige Marokkaanse lampen hangen er (het toilet is overigens ook prachtig).
Je kunt kiezen uit verschillende gerechten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika; vis, vlees, vegetarisch en halal. www.hotelbazar.nl

Verder ben ik nog niet zo op de hoogte van Wereldse restaurants. Alle tips zijn dus welkom!

• 28 December 2011 - 09:58

Marc:

Lieve Jorinde,

Wat schrijf je toch leuk over zulke belangrijke en indringende zaken. Met jouw teksten weet je mensen echt te inspireren en tot eenvoudige akties over te laten gaan, die goed zijn voor een betere wereld voor iedereen.
    Knap gedaan, liefs Marc