De Millenniumdoelen - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu De Millenniumdoelen - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

De Millenniumdoelen

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

25 December 2011 | Nederland, Zuid-Beijerland

In september 2000 stemden het grootste aantal wereldleiders ooit ermee in om zich in te zetten voor het programma the Millennium Development Goals, oftewel de Millenniumdoelen. Deze waren opgesteld door het onafhankelijke adviesorgaan het VN Millennium Project. De doelen vormen een tussenstation op de weg naar het beëindigen van armoede binnen een generatie.

Voor 2015 moeten de volgende doelen behaald worden:
1) Extreme armoede en honger zijn uitgebannen; tussen 1990 en 2015 moet het aantal mensen dat minder dan $1,- per dag verdient en het aantal mensen dat honger leidt gehalveerd zijn.

2) Alle jongens en meisjes gaan naar school; in 2015 moeten alle kinderen de basisschool kunnen afmaken.

3) Alle vrouwen en mannen hebben dezelfde rechten; geen genderongelijkheid meer in elke vorm van onderwijs.

4) Kindersterfte is sterk afgenomen; tussen 1990 en 2015 moet het aantal kinderen dat sterft voor het vijfde levensjaar met 2/3 zijn afgenomen.

5) Er sterven minder vrouwen door zwangerschap; tussen 1990 en 2015 moet de moedersterfte met ¾ zijn afgenomen.

6) De verspreiding van ziektes als aids en malaria is gestopt;

7) Meer mensen leven in een duurzaam leefmilieu;

8) Er is meer eerlijke handel, schuldenverlichting en hulp;

De onderwerpen zijn niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat er voor het eerst internationale afspraken gemaakt zijn met meetbare doelen. Elk jaar wordt de voortgang gemeten en internationaal gerapporteerd. Zo kan tussentijds druk worden uitgeoefend op de rijke en arme landen om hun inspanningen te vergroten.

Het onderwerp waar ik me voor in ga zetten is kindsoldaten. Dit heeft te maken met twee millenniumdoelen. Allereerst met doel nummer 2: alle jongens en meisjes moeten naar school. Op de Filippijnen worden met name jongens opgeleid tot soldaten. Daarnaast gaan ze van school om te werken. Doordat hun vaders tijdens de burgeroorlog zijn gestorven, komt het op hen neer hun familie van geld en voedsel te voorzien.
Ook doel 4 -afname kindersterfte- heeft te maken met kindsoldaten. Zij leven in gewelddadige gebieden. Ongeveer 1 op de 10 soldaten is nog geen 18 jaar.

• 28 December 2011 - 09:51

Marc:

Lieve Jorinde,

Ik ben trots op je, dat jij je op deze leeftijd al zo bewust inzet voor een betere wereld. En niet alleen vanuit huis, maar ook daadwerkelijk de wereld intrekt om iets te doen voor anderen. Eerst in Peru en nu weer naar de Filipijnen. Wens je een goede en succesvolle reis.
    liefs papa.

• 07 Januari 2012 - 18:36

Hassan:

hoi lieve jorinde ik vind het echt goed wat je je allemaal doet voor die kinderen
    ik wens je nog heel veel sucses en van mij nog heel veel kusxxx ( ; :p XD
    doeiiiiii groetjes hassan