In de Schoolbanken - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu In de Schoolbanken - Reisverslag uit Zuid-Beijerland, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

In de Schoolbanken

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

13 December 2011 | Nederland, Zuid-Beijerland

Culturele Antropologie, ik las er voor het eerst over in het Aardrijkskunde boek toen ik in de derde van het VWO zat. Voor de show heb ik nog wel andere studies bezocht en tig studiekeuze testen gedaan, maar ik kwam toch steeds op Antropologie terug. Verschillende culturen, normen en waarden van de ander leren kennen, luisteren naar de verhalen en meningen van de mensen zelf en die optekenen. Dat sprak me allemaal aan. En daar, in het rijtje met mogelijke beroepen zag ik het staan; ontwikkelingswerker. Ik had mijn studie gevonden. Nu, inmiddels 6 jaar later, ben ik een echte Antropoloog. Al wat rest is een stage en dan heb ik mijn bachelor binnen.

Mijn studie zit bomvol wereldse elementen. Als ik er wat vakken uit moet lichten die ik echte aanraders vind, dan zijn dat Inleiding in het Ontwikkelingsvraagstuk en Culture, Trauma end Reconciliation. Beiden zijn te volgen aan de Universiteit van Utrecht. In Inleiding in het Ontwikkelingsvraagstuk krijg je een overzicht van de geschiedenis van het ontwikkelingswerk. Het is lichtelijk deprimerend, aangezien er vooral ingegaan wordt op waarom opvattingen niet werkten. Ik vind het echter wel belangrijk om dit te weten, van fouten kun je immers leren. Verder komen de millenniumdoelen uitgebreid aan bod.
Het andere vak is interessant, maar heftig. Het gaat over oorlogen en wat mensen elkaar dan aandoen. Het geeft een beeld over hoe vooroordelen en propaganda kunnen uitmonden in (burger)oorlogen. Daarnaast gaat het ook over hoe na een oorlog samenlevingen weer worden opgebouwd. Het vak geeft duidelijk aan dat oorlogen alleen verliezers kennen en dat geweld niks oplost.

• MillenniumDoen
Een interessant boek is Challenging Global Inequality. Het gaat over de geschiedenis van het ontwikkelingswerk. Vanuit welke theorieën is er door de jaren heen gehandeld? Wat was de aanleiding voor het opstellen van de Millenniumdoelen? Waarom zijn het juist deze doelen geworden? Lees dit boek en je weet het.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zuid-Beijerland

Wereldsupporter

Recente Reisverslagen:

25 December 2011

De Millenniumdoelen

25 December 2011

Even ontspannen

24 December 2011

Op reis

13 December 2011

Voor een ander

13 December 2011

Aan het werk
Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 54694

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: