La Boleta de Tiristico - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu La Boleta de Tiristico - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

La Boleta de Tiristico

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

20 Mei 2010 | Peru, Cusco

Hola gente!

Vandaag ga ik jullie wat vertellen over de boleta de turistico. Dit is een kaart waarmee je 16 dingen rond en in Cusco kunt bezoeken. Erg handig want je weet meteen wat er allemaal te doen is en het is goedkoper als je student bent. Nou ja, het is goedkoper als je je studentenpas bij je hebt, waar ik dus niet aan gedacht heb :(
Maar goed, het is tien dagen geldig dus als een Chinees ga ik alle musea af.

Vorig weekend ben ik naar twee Inca ruines geweest, Tipon en Moray. Er naar toegaan is al een avontuur op zich. Ik ging met Mattias naar Tipon, maar we hadden de verkeerde bus. Toen kwamen we in the middle of nowhere terecht. Gelukkig zijn de mensen hier erg hulpvaardig en mochten we gratis mee met een andere bus. Tipon ligt hoog in de bergen en het laatste stuk moesten we een taxi nemen. Ik heb wel respect voor de taxi- en buschauffeuren hier. De wegen zijn bijna onbegaanbaar en gaan of omhoog of naar beneden. Soms zitten er ook grote gaten in de weg of komt er een tegenligger op een plek waar maar een auto langs kan.

We hebben de heen (en terug) reis overleefd en het was zeker de moeite waard. In Tipon kun je nog het irrigatiesysteem van de Incas zien. Het is erg vakkundig aangelegd. Alle stenen zijn zo geslepen dat ze precies op elkaar aansluiten. Ook kun je het Inca kanaal volgen om te zien waar het water vandaan kwam.

Samen met Madura ben ik naar Moray geweest. Dit is een Inca ruine waarvan ze denken dat er voedsel verbouwt is, maar ze weten het niet zeker. de "akkers" liggen op verschillende hoogtes, net als de rijstenvelden. Vooral de trappen zijn erg bijzonder.

Vandaag ben ik met la professora, Madura, twee andere Nederlandse studenten (toevallig uit Utrecht) en hun professora naar Awana Kancha geweest. Hier worden Lama's en Alpaca's gefokt. Ook zijn er Vicuna's en Guacoma's. Dit zijn wilde varianten van de lama. Je kan hier zien hoe de wol van de lama's en alpaca's geverfd wordt en verwerkt wordt tot sjawls, wanten, mutsen, sloffen en nog veel meer.
Het leuke is dat je de lama's en alpaca's kan voeren. Ze zijn allemaal zo verschillend! Ik denk dat ik keizer Cusco heb gezien ;)

Dit weekend hoop ik de andere ruines te bezoeken. Ik ben benieuwd!

Ciao! (klinkt Italiaans, maar dat zeggen ze hier allemaal)

  • 20 Mei 2010 - 20:06

    Anja:

    Hoi Jorinde

    Jij had dus gelijk met ons je 'school' reisje!
    Wij hadden alleen maar saai file maar wel ontzettend mooi weer...
    Bij jou was het heel spectaculair.
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Wij hebben de geschiedenis in het Archeon gezien en jij bij de Inca's.

    Ik zie alweer uit naar je volgende avonturen.
    Groetjes,
    Anja

  • 20 Mei 2010 - 20:12

    Cindy:

    Klinkt erg interessant allemaal. En avontuurlijk! Ik zou er ook niet aan gedacht hebben om mijn studentenkaart mee te nemen op 'vakantie' ;). Het is hier nu eindelijk wat warmer geworden dus wij kunnen ook van het weer genieten nu :) Komende week begint het werk? Spannend hoor.
    Veel plezier daar aan de andere kant van de wereld. Ik hoop er ook ooit te komen :)
    Chau(fa)!

  • 20 Mei 2010 - 21:27

    Marc:

    Hi lieverd, wat ziet het er daar mooi uit! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Leuk ook die foto van jou en Mattias. Ben benieuwd naar je volgende avonturen en ben heel trots op je. Liefs papa

  • 22 Mei 2010 - 08:08

    FARAH:

    je vindt het daar leuk ik mis je wel xxXxxxxxxx van Farah

  • 22 Mei 2010 - 16:28

    Oma:

    Leuk je reisverslag te lezen en mooie foto's erbij.Gaat het goed met je spaanse les?
    Vanmorgen (zaterdag) is Henk naar Parijs vertrokken voor de Roparun. Maandagmiddag rond 12 uur wordt de groep in O.Blnd verwacht, kom je ook even langs wippen om ze in te halen? groetjes
    Liefs oma

  • 27 Mei 2010 - 20:03

    Elfride:

    Hoi Jorinde, Hier dan eindelijk een berichtje van mij. Ik heb veel aan je gedacht en ben ook best een beetje jaloers hoor!! Het je verplaatsen naar bezienswaardigheden klinkt en beetje zoals wij dat ervaren hebben in Costa Rica. Slurp alle ervaringen in je op, zodat je straks met ons kan delen.
    Lukt het trouwens een beetje met je spaans?
    Groetjes Elfride

  • 28 Mei 2010 - 10:23

    Drie Borsten:

    Ha Jorinde!
    Even voorstellen: degene die dit typt is Jan, je weet wel, de neef van je moeder. De twee anderen zijn mijn ouders, je weet wel: oom Ger en tante Cobie. We hebben zojuist je foto's bekeken en je verhalen gelezen. We zijn onder de indruk van je ondernemingslust. Zo zie je maar: stille wateren... Over je lengte hebben we moeten lachen, vooral dat je je oma geruststelde. Die ziet jou natuurlijk al naar Italië emigreren. Ach ja, zo zijn oma's. Mijn moeder is bezorgd dat Jochem, die, zoals je waarschijnlijk weet, al maanden in Canada zit, daar iemand tegen het lijf loopt en nooit meer terugkomt. Maar dat risico is klein, want hij belt iedere dag met zijn vriendin hier, Naomi.
    We wensen je uiteraard een prachtige tijd in Peru en we zullen je vast binnen afzienbare tijd bij de een of andere gelegenheid in levende lijve je wederwaardigheden mogen horen vertellen.

    Hartelijke groeten, roept mijn moeder in mijn nek en mijn vader onderschrijft dat zwijgend.

  • 06 Juni 2010 - 09:47

    Hassan:

    hoi jorinde ik ben blij dat je het zo leuk hebt
    ik ben echt jaloers op je en ik denk nu had ik mij maar in je koffer verstopt
    het is daar echt heel mooi
    en ik hoop dat je verder ook nog naar je zin krijgt.

    veel liefs en xxxjes

    van hassan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2010

Macchu Picchu

04 Juni 2010

Foto's

20 Mei 2010

La Boleta de Tiristico

13 Mei 2010

De eerste week

05 Mei 2010

Heenreis
Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 54724

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: