Eerste kennismaking met de Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met de Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met de Filipijnen

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

08 Januari 2012 | Filipijnen, Manilla

Vrijdag 6 januari kwam ik aan in Manilla, 18, uur vliegen, geen slaap en 4 films later. Ik was dus behoorlijk gaar. Het duurde dan ook enige tijd voor ik goed en wel besefte dat mijn backpack helemaal niet op de band langs kwam. Bij de informatiebalie kwam ik erachter dat mijn bagage nog in Honkong was en een vlucht later nam dan ik. Dit was gelukkig al erg snel. Mij werd verteld dat ik stipt om 11.16 naast de band moest staan. Het bleek echter dat dit de tijd was dat het vliegtuig lande, de bagage kwam een half uur later. Tijdens het wachten had ik mijn eerste kennismaking met een Filipina. En het is waar, Filipino's zijn echt heel aardig. Ze beschouwen je als hun gast en vertellen je alles wat je moet weten over het land. Na mijn twee dagen hier, inmiddels vele gesprekken met Filipino's later, kan ik dat wel bevestigen.

Ik werd van het vliegveld opgehaald door Jona, een Filipijns meisje van mijn eigen leeftijd. Zij werkt als assistente bij World Activity Philipine. We namen een bus naar het hostel, een tocht van een uur. Niet omdat het zo ver weg is, maar omdat het verkeer hier ontzettend hectisch is. Wat wil je, met 20 miljoen mensen in een stad. Meer dan in heel Nederland! Dat is echt moeilijk te bevatten. Er zijn hier dan ook ontzettend veel jeepneys. Dat zijn jeeps die de Amerikanen hebben achtergelaten toen ze vertrokken, als een soort afscheidscadeau. De Filipino's hebben ze mooi beschilderd en gebruiken ze voor openbaar vervoer.

Dit weekend is de introductie over de Filipijnen, de cultuur, de geschiedenis, etc. Het is allemaal heel interessant. We hebben gesproken over de armoede hier en wat de regering er aan doet, en aan kan doen. Ik zal hier later nog verder over uitweiden. Helaas heb ik nu geen tijd meer. We gaan lunchen, gebakken rijst... Tot nu toe was het eten erg goed. Ik verblijf in een hostel wat tevens een fair trade winkel en vegetarisch restaurant is. Heerlijk. Vanavond vertrek ik naar het hostel waar ik voor de rest van mijn verblijf zal zijn. Het ligt in de buurt van de universiteit, dus ik ben benieuwd.

Liefs, Jorinde

  • 08 Januari 2012 - 14:10

    Jetta.:

    Jan Maarten, Pa en Ik hebben het samen gelezen. Spannend hoor van je bagage. Niet even bang geweesd dat 't niet meer kwam? En lijkt me keuk die Jeeps. Moet je zeker een foto van maken. En wat een marzel een fairtrade winkel en restaurant!

    xxxxxx van allemaal. Ma.

  • 08 Januari 2012 - 15:29

    Marijke:

    Leuk om je te kunnen volgen. Fijn dat je goed bent aan gekomen en je bagage uiteindelijk ook. Ik ben benieuwd naar de foto's en naar alles wat je verder nog gaat beleven en kunt betekenen.
    Liefs, Marijke

  • 08 Januari 2012 - 18:01

    Marina:

    Hoi Jorinde, leuk om zo te lezen.Ik hoop dat je inmiddels een beetje uitgerust bent. Wat grappig om te lezen van die jeeps.En ik zie dat het daar een aardig temperatuurtje is, dus korte broeken en sandalen denk ik zo?..
    Groetjes x

  • 08 Januari 2012 - 18:58

    Margot :

    Hi jorinde, ik heb lang geleden een aantal dagen in Manilla doorgebracht en was toen ook aangenaam verrast door de gastvriendelijkheid. En tegelijkertijd zeer geshocked door de enorme armoede. Oa de kinderen die leven langs de spoorwegen opzoek naar voedselresten van treinpassagiers..... Ik wens je een zeer interessante en nuttige tijd toe en hoop je bevindingen tzt hier te kunnen lezen! Veel Succes!

  • 09 Januari 2012 - 09:34

    Oma:

    wat had je pech dat je bagage achter bleef, maar gelukkig niet kwijt dat was erger.
    Het is weer interessant wat je mee maakt. fijn dat de mensen erg aardig zijn. Nu lieve meid geniet er van groetjes oma

  • 11 Januari 2012 - 10:23

    Florien:

    Hoi!

    Ik ga 1 februari ook voor Wereldsupporter naar de Filipijnen. Ben benieuwd hoe het daar zal zijn, dus het lezen van jouw blog is een leuke voorbereiding! Veel plezier en maak er wat moois van,

    groetjes!

  • 19 Januari 2012 - 19:50

    Jan Maarten.:

    Ha zus, fijn om te horen dat het goed met je gaat.
    Kun je daar skypen?

    Enne....oefen je je Thaise bakjes wel ? :-p

    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 54694

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: