Verwerkingsproces - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu Verwerkingsproces - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

Verwerkingsproces

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

12 Januari 2012 | Filipijnen, Manilla

Lieve mensen,

ik ben pas een week op de Filippijnen, maar het voelt al als een hele maand. Ik heb zoveel nieuwe dingen gezien, geproefd, gehoord. Ik moet nog erg wennen aan het wonen in een grote stad. Of eerder een gigantische-megagrote-overweldigende stad. Echt overal zijn mensen en aangezien er maar heel weinig Westerse toeristen zijn (ik heb er zelf nog geen gezien) voel ik me net een wandelende tentoonstelling. In Peru trok ik wel aandacht, maar daar waren ze het meer gewend om Europeanen te zien. Hier, nou ja, hun mond valt nog net niet open ;)
Al voelt het soms een beetje ongemakkelijk, ik moet bij mijn eerste standpunt blijven dat de mensen hier ontzettend aardig en behulpzaam zijn. Het Jeepney rijden heb ik namelijk nog niet helemaal onder de knie, gisteren ben ik de tegenovergestelde kant opgereden dan waar ik naar toe moest. Het duurde een hele tijd voordat ik dat doorhad. Gelukkig was iedereen bereid om me de goede kant op te sturen.

Ik huur een kamer bij Jheanette, zij is Filipijnse, maar woonde het grootste gedeelte van haar leven in Nigeria en de VS. 10 jaar geleden is ze terug gekomen om het ouderlijk huis over te nemen. Het is gigantisch, vandaar dat ze kamers verhuurd. Het is een heel leuk mensen aan wie ik al mijn vragen en twijfels kan voorleggen.
Ik heb een eigen badkamer met een goedwerkende douche. Wel alleen koud water, maar ik moet ook niet denken aan een warme douche hier. Het is echt heel warm, maar in het kantoor is het goed koel te houden met een stuk of 5 ventilators. Het is fijn om heel de dag te werken en alleen 's ochtends en 's avonds naar buiten te gaan. Ik zal wel niet bruin terugkomen...

Jullie zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar wat mijn stage inhoudt. Ik ben dat zelf ook nog een beetje. Het is pas de eerste week, dus ik ben nog bezig met de oriëntatie van de relaties tussen de verschillende organisaties en de onderwerpen waar ik over ga werken. Mijn stagebegeleider is Ryan en hij werkt voor de South East Asia Coalition to Stop the Use of Child Soldiers (SEASUCS), hier ga ik (denk ik) het meeste werk voor doen. Nu ben ik bezig aan een opdracht dat SEASUCS coördineert voor Child Rights Coalition Asia. Zij willen een database maken van alle experts die werken over kinderrechten in Azië. Hiervoor is een enquête ontwikkeld. Ik heb de bijgaande brief geschreven met uitleg over de database, enquête en de deadline. Deze wordt, via Save the Children Sweden, naar 100 experts in 10 Aziatische landen gestuurd.
Om het werk van CRC Asia goed te begrijpen, heb ik in de afgelopen dagen alles gelezen over kinderrechten en de Association of South East Asian Nations. Dit zijn Aziatische landen die samenwerken om armoede terug te brengen door politieke, economische en sociaal-culturele samenwerking. Hierbij gaan ze uit van het Nationale Verdrag van de Rechten van de Mens.

Zo, ik geef jullie even de tijd om deze informatie te verwerken, voor ik verder in ga op de inhoudt. Begrijpen jullie nu waarom het voelt als een maand :)

  • 12 Januari 2012 - 06:33

    Jolinde E Maes:

    Leuk geschreven. Grappig wel iemand anders zijn ervaringen te lezen als die zo dichtbij is hahaha

  • 12 Januari 2012 - 07:20

    Anja De Hoog:

    Wat moet dat overweldigend zijn, zo'n grote stad, de hitte, de cultuur. Leuk om je verhaal weer te lezen.
    Veel succes hoor, met de eerste indrukken...

  • 12 Januari 2012 - 14:23

    Sanne Woertman:

    Ik volg je zeker! Leuk om te lezen en lijkt me een super ervaring voor je! Je voelt je verder wel veilig in hetland? Geniet ervan en tot je volgende berichtje! Xxx

  • 12 Januari 2012 - 18:56

    Farah:

    Lieve Jorinde,
    Halo, ik hoor dat je het leuk hebt. Mama las het net voor:-).
    Bram S is net bij mij wezen spelen.We hebben veel gelachen.
    En we zijn in nicky's bench geweest.
    VAN FARAH xxxxxxxxxXXXXXXXXXXXdoeiXXX.

  • 12 Januari 2012 - 19:02

    Jetta:

    Dat is inderdaad heel wat. Hoor je per week wat je gaat doen? Of heb je al een overzicht gekregen wat het ongeveer gaat inhouden? Of moet je er ook zelf vorm aan geven na verloop van tijd?
    En verder, heb je een postadres? Dit vroeg Lotte aan mij.
    En iets anders, zijn er mensen die met je op de foto willen?
    Als curiosa?
    Ik hoor het wel.

    Groeten en x van je ma.

  • 12 Januari 2012 - 21:04

    Eva:

    Jahoor ik volg de avonturen ook!
    Zolang je je vermaakt en je veilig voelt is het prima toch?
    Klinkt wel echt super interessant wat je gaat doen succes!
    xx

  • 12 Januari 2012 - 23:11

    Margot:

    Hi Jorinde, ik blijf je volgen! Ps gewoon terug fluiten naar die bouwvakkers en lekker gaan zwemmen-:)!

  • 13 Januari 2012 - 07:53

    Plonia:

    Hoi Jorine ik heb hier een bere trotse moeder naast mij zitten, ik zet je op mijn favorieten dan kan ik op afstand naar je kijken, liefs Plonia

  • 14 Januari 2012 - 14:04

    Hera:

    Ha Jorinde,

    Leuk om je weer te volgen. Dit wordt vast weer een superervaring. Veel succes.
    Morgen gaan Jetta, Farah, Sara en ik naar het Internationaal Danstheater.
    m'n verjaardagscadeautje. Als er wat Peruaanse of Filippijnse dans bij is hoor je het wel.....
    Groetjes,
    Hera

  • 14 Januari 2012 - 18:24

    Plonia:

    Hoi Jorinde,

    Wat kan je het allemaal leuk en duidelijk brengen, het is een genot om het te lezen.
    Enne....Geflapst met je Ma!!
    groetjes van Plonia

  • 14 Januari 2012 - 21:39

    Marja Boode:

    Hartelijk bedankt voor dit uitgebreide en boeiende verslag!

  • 16 Januari 2012 - 14:57

    Oma Aty:

    Lieve Jorinde
    Wat heb je een boeiend verslag geschreven , ik heb er weer van genoten.
    Fijn dat je met die erge hitte binnen kunt zijn.
    Je hebt best veel te doen, hopelijk krijg je ook nog even tijd om een uitstapje te maken.
    Veel succes en liefs oma

  • 16 Januari 2012 - 14:57

    Oma Aty:

    Lieve Jorinde
    Wat heb je een boeiend verslag geschreven , ik heb er weer van genoten.
    Fijn dat je met die erge hitte binnen kunt zijn.
    Je hebt best veel te doen, hopelijk krijg je ook nog even tijd om een uitstapje te maken.
    Veel succes en liefs oma

  • 21 Januari 2012 - 13:38

    Jan Borst En Ouders:

    Ha Jorinde,

    Ik (Jan Borst, je weet wel, die ouwe kerel met die grote neus) ben hier in Schiedam bij mijn ouders. Ik heb net je twee verslagen aan hen voorgelezen (ze zijn niet blind hoor, maar wel een beetje lui). We vinden alledrie dat je een goede hand van schrijven hebt. We hebben tenminste diverse keren moeten lachen om je verhaal. Verder moet ons van het hart dat je een enorm ondernemend iemand bent, voor wie we een zekere mate van bewondering niet kunnen en willen onderdrukken. Zelf heb ik, zoals je weet een zus van hetzelfde kaliber, dus je bent niet de enige, maar persoonlijk vind ik van de huiskamer naar de zolder al een hele reis, om van Almere naar Schiedam maar te zwijgen. Hoe dan ook: dank voor je mooie verhalen en blijf vooral gezond. Ik denk dat de kinderen in Azië blij mogen zijn met een bepaalde niet bij name te noemen jonge vrouw uit Oud-Beijerland. We weten allebei wie hiermee is bedoeld. We hopen je snel in levenden lijve te mogen begroeten om je ervaringen 'live' te mogen aanhoren.
    Veel plezier en succes!!

  • 22 Januari 2012 - 15:15

    Marja Tuk-Boode:

    Hallo Jorinde
    Wat is het weer geweldig van je te horen!
    Bedankt!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 54679

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: