De MDG's in mijn vrije tijd - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu De MDG's in mijn vrije tijd - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

De MDG's in mijn vrije tijd

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

23 Januari 2012 | Filipijnen, Manilla

Hallo allemaal,

voor ik verder ga moet ik wat verduidelijken. Een aantal mensen zal wel verrast zijn mijn blog in hun mailbox te ontdekken. "Jorinde, wie is dat ook al weer?" Ik heb namelijk het knopje herontdekt om je mailadressen uit Hotmail toe te voegen aan je mailinglist. Ik moet eerlijk toegeven dat er een paar adressen instaan van wie ik ook niet meer precies weet welke mensen daar bij horen. Waarschijnlijk studenten waar ik weleens mee heb samengewerkt. Maar aangezien ik voor het goede doel bezig ben, vond ik het wel te verantwoorden iedereen toe te voegen.

Dit stukje gaat over de Millennium Development Goals (MDG's) die ik terug zie in de activiteiten die ik in het weekend onderneem. Mijn eerste vrije weekend hier ben ik naar een kunstgalerij gegaan om plaatselijke kunstenaars te ontmoeten. Het was een tekensessie en hoewel er een model aanwezig was, konden veel kunstenaars de verleiding niet weerstaan om ons -de Wereldsupporters- ook te vereeuwigen. Zo vaak krijgen ze de kans niet om witte meisjes na te tekenen ;) Natuurlijk moest er ook met de kunstenaar geposeerd worden, die foto's zal ik hier plaatsen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Het kunstwerk in kleur is van Eman Santos. Hij heeft een manier gevonden om bij te dragen aan de MDG's. Hij heeft namelijk meegewerkt aan een bewustwordingscampagne over het belang van moedermelk. Eman heeft verschillende schilderijen over dit thema gemaakt. Bekijk ze op zijn site: www.emansantos.page4.me Het is mooi om te zien hoe zo millenniumdoel 4; afnemen van kindersterfte in beeld wordt gebracht.

Afgelopen zaterdag heb ik echt iets heel bijzonders gedaan, ik heb gezwommen met walvishaaien! Deze vissen zijn echt Gi-gan-tisch!! De eerste die we zagen zwom precies onder onze boot door. Er leek geen einde aan te komen. Toen moest ik toch wel even slikken, "Ga ik daar straks bijspringen?" Ik heb het wel gedaan. En thanks to mijn lieve ouders, heb ik nu een camera die ik niet alleen van 1,5 meter kan laten vallen, maar die zelfs onder water kan. Vandaar dat ik nu bewijsmateriaal kan plaatsen :)
Bij elkaar hebben we wel 5 interacties gehad met walvishaaien. Dat is veel, zeker als je bedenkt dat het nu laagseizoen is.

Deze toeristische attractie zorgt voor veel werkgelegenheid. Op 1 boot werken zo'n 5 mensen, een duiker, een stuurman en 3 spotters. Zij staan op dunne paaltjes op de uitkijk naar donkere vlekken; de walvishaaien. Wij hadden goede spotters, vaak kwamen we als eerste bij de grote vis aan.
Daarnaast wordt een groot gedeelte van de opbrengst gebruikt om de walvishaaien en hun territorium te beschermen. Zo draagt een bezoekje aan de walvishaaien dus bij aan millenniumdoelen 1 en 7; armoede terugdringen en werken aan een duurzaam leefmilieu. Dat maakt de toerist uithangen toch veel leuker :)

Over een paar dagen vlieg ik naar Davao, op een ander eiland dan Metro Manilla, namelijk Mildanao. Ik ben door Greenpeace meegevraagd naar een conferentie over mijnen en mijnwerkers. Dit sluit aan bij mijn werk voor kinderrechten, veel kinderen zijn namelijk werkzaam in mijnen, omdat ze zo klein zijn. Het beloofd dus een interessante en heftige week te worden.

Bedankt voor alle lieve reacties! Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

  • 23 Januari 2012 - 07:51

    Tim:

    He Jorinde, ik herinner nog goed wie je bent hoor;) zal vanavond je verslag lezen ;).

  • 23 Januari 2012 - 08:02

    Marc:

    Lieve Jorinde,
    wat ben ik trots op je. Wat doe je spannende en interessante dingen. En die conferentie van Greenpeace lijkt me ook mega interessant. Wens je veel succes met al je bezig heden en kijk uit naar het volgende bericht. Liefs papa.

  • 23 Januari 2012 - 10:29

    Oma Aty:

    Lieve Jorinde,
    Je papa schrijft dat hij trots op je is, nu je oma is ook bere trots op je, wat maak je toch een hoop interessante dingen mee om jaloers op te worden.
    nou geniet en blijf gezond, ik zie uit naar je volgende verslag.
    groetjes oma

  • 23 Januari 2012 - 12:07

    Joyce:

    hoi jorinde
    zo te lezen maak je weer allemaal spannende avonturen mee super!!
    kan je al een nbeetje wennen aan de grote stad?
    hier alles goed het weekend de verjaardag van de kids gevierd was heel gezellig. ben benieuwd naar wat je nog allemaal mee gaat maken. x joyce

  • 23 Januari 2012 - 19:18

    Farah:

    je foto's zijn leuk lieve jorinde. Ik hou van je. En wat je allemaal al heb gedaan vind ik heel knap van je. Wat je voor die kinderen doet jorinde :-) Want die kinderen hebben het recht om naar school te gaan.
    Groetjes van FARAH xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 Januari 2012 - 21:50

    Chris Kors:

    Wow, Jorinde, dit is cool!!! Wat een ervaring is deze reis voor jou, en wat een bijzondere dingen doe je/maak je mee. Geniet ervan en ik zie uit naar jouw volgende update!

  • 24 Januari 2012 - 07:56

    Monica:

    Heej Jorinde, woow. Ben zal jaloers op je zijn wat betreft die haaien of course! ;) Stoer hoor! Krijg je die toeristische uitstapjes aangeboden of moet je die zelf uitzoeken?

    En wat doet die man op die paal? :o

    Have fun! Groetjes Monica

  • 24 Januari 2012 - 14:28

    Marlies:

    Hoi Jorinde,

    Ik vind dat echt spannend wat je doe
    ik hope ook dat je veel plezier heb in Filippijnen.
    De Foto´s zien zeer leuk out van you echt cool.
    Groetjes Marlies Ik miss en Ik hou van you.

  • 25 Januari 2012 - 02:22

    Denis Meißner:

    Hey Joooar :D
    Echt heel spannend wat jij doet, allemaal leuke en mooie fotos.
    I hoop het gaat goed met je en noch verder veel plezier en natuurlijk succses wens ik jau ;-)

    Groetjes je Broer

  • 01 Februari 2012 - 08:10

    Janet:

    Hallo Jorinde,

    Ik heb je verslag gelezen. Wat een mooie manier om haaien van dichtbij te bekijken.

    Ik wil je alvast feliciteren met je verjaardag voor ik het vergeet. Blijf genieten van je reis en van je goed werk.

    Met vriendelijke groet,
    Janet de Ruiter
    (Mijn dochter Britt zat bij Farah in de klas)

  • 01 Februari 2012 - 20:49

    Lies Oldenmenger:

    Hoi Jorinde, Wat een leuk verslag heb je geschreven. Wat zal dat spannend geweest zijn tussen die walvishaaien.
    Je portret is ook mooi gelukt. Mocht je het meenemen?
    En dan nu: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ga je nog iets leuks doen om het te vieren of organiseert iemand anders iets voor je.
    Ik ben heek benieuwd naar het vervolg van je verslag.
    Groetjes.
    Lies

  • 01 Februari 2012 - 22:38

    Oma:

    Lieve Jorinde je laatste verslag gelezen en de foto's gezien. Een mooie tekening is er van je gemaakt, echt gaaf.
    Het is bijna 2 febr( het is23.30u) en je bent bijna jarig , van harte gefeliciteerd en nog vele jaren gewenst, met een dikke knuffel van mij. Groetjes oma Aty

  • 02 Februari 2012 - 13:16

    Joanne:

    Heej Jorinde!!!
    GEFELICITEERD met je verjaardag.....Dat je maar heel oud en wijs enzo mag gaan worden. Geniet van de Filippijnen! Liefs Joanne

  • 05 Februari 2012 - 06:41

    Oom Johan,:

    Geweldig zoals je het allemaal beschrijft en dat voor de STUDIE natuurlijk. Je hebt de aspiraties van een AMBASSADRICE voor de ......................... ( vul maar in). Nu nog in de dop maar je ervaringen daar zijn van onbeschrijflijk groot belang en je zal ze je hele leven koesteren. Dat weet ik zelf van mijn dienst reisjes naar DURBAN, en STETTIN. De tekening van jouw met de kunstenaar erbij doet me wel heel erg denken aan een karakter uit the 70's show". Veel succes en zie je weldra weer in een koud Nederland. Gisteren hier -10 en in Strijen -15 graden. Wat staat ons nog te wachten.??????? Veel succes verder en toi toi.

    Groet
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 974
Totaal aantal bezoekers 54679

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: