De eerste week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

16 Februari 2011 | Peru, Cuzco

Zo, ik zal beginnen met het goede nieuws.... Ik heb toch warm water, soms is het zelfs heet. Mijn profesora heeft me uitgelegd dat het water elektrisch verwarmd wordt, waardoor je de kraan heel langzaam moet opendraaien. Een stukje, twee minuten wachten, nog een stukje... totdat je een klein maar heel warm straaltje hebt. Om m'n shampoo eruit te krijgen moet ik wel afspoelen met veel koud water, maar ik ben er erg blij mee. Zeker als je in aanmerking neemt dat ze hier geen verwarmingen hebben, dus dat ik het grootste gedeelte van de tijd over een vuurtje gebogen sta of kou lijd.
Maar als hier de zon schijnt is het super warm. Het is februari, waardoor het weer niet te voorspellen is. Het ene moment schijnt de zon zo fel dat je al je kleren uittrekt, daarna moet je met al je spullen snel naar binnen rennen omdat het begint te storten. Alle straten veranderen dan in snel stromende rivieren.

Maar zondag was het een schitterende dag. Met Sanne ben ik naar Moray geweest. Er waren nu maar weinig toeristen dus we hebben heerlijk rondgestruind en foto's genomen. Daarna wilden we naar Marras lopen, thuis was ons gezegd dat 't kon. Maar de taxi chauffeur beweerde bij hoog en laag dat het veel te ver was. Met een stokje tekende hij een kaart op z'n arm. Ook anderen beweerden dat het niet kon. Dus gingen we maar met de taxi mee. We moesten erg ons best doen om nog een redelijke prijs te krijgen. Voor een korter stukje vroeg hij evenveel als we op de heenweg voor het hele stuk betaald hadden. Blijkbaar dacht hij dat we achterlijk waren. Hij zette ons af bij een hoog punt waar je goed uitzicht hebt op Marras en toen we zeiden dat hij niet op ons hoefde te wachten (we hadden inmiddels wel genoeg van hem) liet hij ons daar achter met het verhaal dat het maar vijf minuten lopen was en dat je mooie foto's kon nemen. Maar het was wel langer dan vijf minuten. Toen we eenmaal beneden waren zei de jongen die de kaartjes controleert met een soort van ontzag en ongeloof in zijn stem dat hij ons had zien lopen. Zo normaal is dat dus niet. We vonden het niet erg, het was alleen naar beneden, het weer was lekker, en we waren van de man af.

Marras was nogal een teleurstelling. Matthias was er erg enthousiast over geweest, daarom wilde ik het nu ook wel zien. Maar waar eigenlijk 4 miljoen poelen met door het zout een witte laag moeten zijn, waren nu alleen modderpoelen. Dit kwam door de regen, zo werd ons verteld. We zijn er niet lang geweest. We hadden geluk want we raakten aan de praat met een stelletje uit Argentinië die hun taxi naar Cusco wel wilden delen. Ze spraken met een (voor mij) erg grappig accent, maar ik kon ze toch wel aardig verstaan.

Vorige week hab ik allemaal lijsten met namen doorgespit om tienermeisjes en tienermoeders te vinden die bij Inca Educa naar school gaan. Gelukkig heb ik er genoeg gevonden die wel mee willen werken aan mijn onderzoek. Ik heb al een gesprek met een tienermoeder gehad. Dat ging nog niet helemaal zo als ik zou willen. Ik had mijn vragen wel al vertaald, maar nog niet uitgetypt waardoor het nogal een zootje was. Maar ik denk dat 't eigenlijk niet zo erg was. Zo was ik niet zo intimiderend (zoals ik normaal wel altijd ben :p) en had het meisje ook niet echt het idee dat ze een inteview aan het afgeven was.
Het vinden van tienermoeders die niet bij een organisatie betrokken zijn, is moeilijker. Ik heb als tip gekregen dat ik eens naar de zondagse markt moet gaan, omdat daar veel meisjes van het platteland naar toe komen die misschien al op jonge leeftijd moeder zijn geworden.

Deze zondag zal het er niet van komen, want dan ga ik met mijn huisgenoten naar Pisac. Er is daar een feest voor carnaval dus er zullen weer veel dansen te zien zijn. Ik heb er echt zin in :D

Ik heb er nu voor iets van een week twee huisgenotes bij, eentje uit Italië en eentje uit Ierland. Ze kennen elkaar van toen ze in Frankrijk wonen, waardoor ze voortdurend Frans met elkaar spreken. We zijn nu nogal een bond gezelschap die afwisselend Spaans, Engels, Frans of Nederlands spreekt. Dat leidt tot veel misverstanden en vertalingen ;)

Het meisje uit Italië, Daniela, was ziek, en omdat ik zo goed weet waar de clinica is, ging ik met haar mee. Ze heeft geluk, want ze heeft geen salmonella en ze zal er gauw weer bovenop zijn.
Natuurlijk vind ik het voor haar naar, maar ik vond het erg leuk om weer naar de kliniek terug te gaan. Doctora Luna herkende me meteen. Ze was erg blij me te zien. Ook de jongen die het bloed afneemt herkende me nog. Waarschijnlijk omdat ik zulke kleine bloedvaten heb, waar hij nogal moeite mee had. Het laat wel zien hoe betrokken ze zijn. Ik ben zeker niet de enige tourist die daar komt.

Zometeen heb ik twee gepsrekken met tienermeisjes, dus ik ga er weer vandoor.

Liefs!!

XXXX

  • 16 Februari 2011 - 21:49

    Jan Maarten:

    Haha, ben ik eindelijk een keer de eerste om een berichtje achter te laten.

    Zo te horen heb je de smaak weer helemaal te pakken. Lijkt me een gezellige boel bij je thuis met al die verschillende talen.

    Als jij het naar je zin hebt missen we je gelukkig niet voor niks. Ik hoop snel ook wat foto s te zien;)...

    XxX Je broertje

  • 16 Februari 2011 - 22:03

    Cindy S:

    oh dus je hebt kennis gemaakt met het mooie Argentijns Spaans... :D Wil je nu niet daarheen? haha ik wil wel mee hoor! Wat leuk dat ze je allemaal nog kennen, je hebt wel een goede indruk achtergelaten daar de vorige keer ;)
    Veel succes met je onderzoek en hoop dat je niet teveel kou hoeft te lijden.
    xx Cindy

  • 16 Februari 2011 - 22:09

    Marc:

    Hi lieverd, fijn dat het goed met je gaat. En goed van je dat je al de nodige kadidaten voor je onderzoek hebt gevonden. Je hebt weer leuk geschreven over je belevenissen, je hebt echt schrijvers talent. We missen je wel, maar het is fijn te weten dat het goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt. Goed ook dat je al de nodige ervaring hebt en daardoor anderen tot steun kan zijn. Veel liefs papa.

  • 17 Februari 2011 - 10:51

    Jetta/mama:

    Wij zijn op school de hele week met het Anker vriendjes aan het werk. Kwam leuk uit met Valentijnsdag.
    Ik heb de gang maar ook in de klas het erg gezellig en in sfeer kunnen maken.
    Voor de kinderen heb ik geinige hartjes brillen gekocht. Kijk je een keer op de site van school.?Als het goed is staan er al leuke foto's op van deze week.
    De kinderen hebben al naar je gevraagd. Wanneer je foto´s hebt laat ik ze wel op het digibord zien. De Lama´s van je vorige reis doen het wel goed natuurlijk! Doen ze in Peru aan Valentijn?
    Bedankt voor je schrijfsel,erg leuk en interessant.
    Je hebt een verjaardagskaart gekregen van Edith en Erik. Ze wensen je een goede reis en willen ook graag je volgen op je Blog. X ma.

  • 17 Februari 2011 - 13:47

    Lotte:

    He Jorinde.
    Klinkt heel erg leuk. Ik ben al benieuwd naar de fotos. Veel succes nog met al je interviews en sterkte met het koude water :) xx

  • 18 Februari 2011 - 18:59

    Farah:

    je trekt toch niet al je kleren uit!?
    Dat vint ik niet goed hoor! ;-)
    Ik ben naar de film ge weest jorinde XXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 Februari 2011 - 10:52

    Oma Aty:

    Lieve Jorinde
    Wat maak je veel met al je nieuwe contacten met mensen erg interessant. Ik heb genoten van je verslag. Fijn dat je nu warm water hebt.Wat een vreemd land met die snelle temeratuursverschillen , je moet dus op zon kou en regen rekenen. Fijn dat het goed vlot met je tienermoeders, ik wens je heel veel succes.
    Hier is het op het ogenblik erg koud brrrr.
    nou lieverd hartelijke groetjes liefs tot de volgende keer oma

  • 21 Februari 2011 - 13:31

    Joyce:

    hey jorinde
    je hebt weer een heel leuk verhaal geschreven!! leuk dat je het zo naar je zin hebt! hier gaat alles goed. met de kids ook gelukkig. mijn computer is kapot en al een paar weken in de maak. heb nu even een leencomputer. dus kon nu pas voor het eerst op je site kijken. veel plezier nog maar dat gaat wel lukken denk ik. x joyce

  • 23 Februari 2011 - 21:03

    Anja:

    Hoi Jorinde
    WAt leuk om je eerste belevenissen te lezen. Er staat je nog veel te wachten. WAt een drama met je haar! Ik vind het hier al een hele klus lang haar uit te spoelen! Gelukkig is t warm daar dus is een koude plens water niet zo'n ramp.

    Nou, groetjes en God's Zegen
    Anja de Hoog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Antropologe in Opleiding

Eindelijk is het dan zover...
Echt Veldwerk!!

Recente Reisverslagen:

04 April 2011

Cusco

04 April 2011

Lago Titikaka

03 Maart 2011

Vrije tijd

21 Februari 2011

foto's!!

16 Februari 2011

De eerste week
Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 54679

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: