De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Jorinde Bijl - WaarBenJij.nu

De laatste voorbereidingen

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

24 Januari 2011 | Nederland, Utrecht

Hallo allemaal!!

Het is gebeurd. Ik heb mijn onderzoeksopzet ingeleverd. Spannend!

De meesten van jullie weten het al, ik vertrek weer naar Cusco. Dit keer niet om de taal onder de knie te krijgen, maar het doen van veldwerk. Dit is waar ik al twee en half jaar naartoe heb gewerkt. Die jaren zijn echt omgevlogen! Vooral de afgelopen maanden hebben in het teken gestaan van mijn veldwerk. Wat heb ik veel gelezen, geschreven en geleerd! (Heerlijk, allemaal verleden tijd :p)

Natuurlijk zijn jullie allemaal ontzettend benieuwd wat ik ga uitspoken in Peru. Ik ga Echt Wetenschappelijk Onderzoek uitvoeren! Ik weet het, kan het zelf ook bijna niet geloven...

Ik ga onderzoek doen onder tienermeisjes en tienermoeders over wat zij vinden van moederschap. Wat komt er bij het verzorgen van kinderen kijken? Hoe is de moeder-kind relatie? Welke sociale status heeft een moeder?
Van de tienermeisjes wil ook weten in welke omstandigehden ze moeder zijn geworden, hoe het moederen hen afgaat en hoe ze door hun omgeving behandeld worden.
Door achter de antwoorden op de vragen te komen, wil ik ontdekken wat het verband is tussen percepties over (tiener)moederschap en het op jonge leeftijd kinderen krijgen. Waarom wordt het ene meisje tienermoeder en het andere niet? Heeft dit te maken met hoe ze over moederschap denken? Hopelijk kan ik met dit onderzoek bijdragen aan de "bestrijding" van tienermoederschap.

Morgen neem ik tijd om uit te rusten, dan ga ik weer hard aan het werk. Er moet namelijk nog heel wat geregeld worden; inentingen, tandarts, medicijnen inslaan. Maar gelukkig ook leuke dingen; boeken kopen die ik kan lezen in de wat minder leuke tijden, cadeautjes kopen voor mijn Peruaanse vrienden en gastfamilie en achter alle mogelijkheden van mijn laptop komen.

Ik zal proberen tijdens mijn veldwerk jullie hier op de hoogte te houden van mijn belevenissen. Maar ik beloof niks! Ze hebben me aardig wat horrorverhalen verteld aangaande de tijd die je kwijt ben met dataverwerking...

Ik heb er heel veel zin in. Het is wel wat spannender dan de eerste keer. Er hangt nu toch veel meer vanaf (het halen van m'n bachelor) maar ik wil nu ook weleens alles wat ik geleerd heb in praktij brengen. De studie Antropologie is niet voor niets het beste in Utrecht, toch?

Liefs!!

Jorinde

  • 24 Januari 2011 - 14:51

    Anja De Hoog:

    Hoi Jorinde
    Wat een verrassing dat je weer gaat!
    Het moet inderdaad wel heel spannend zijn om nu alles in praktijk te gaan brengen. Zeker omdat het om mensen gaat. Kwetsbare mensen. Doe je best en ik zie er al naar uit je verhalen te lezen!!
    Succes met je voorbereidingen hoor!

    Groetjes
    Anja de Hoog (Keuchenius)

  • 24 Januari 2011 - 17:46

    Marja Boode:

    Lieve Jorinde. Dank je wel voor dit bericht en van harte gefeliciteerd met deze opdracht!
    Ik ben heel benieuwd naar je verdere wederwaardigeden in Peru en wens je heel veel succes toe.
    Het lijkt me SUPER!

    Dag liefs van Marja Boode

  • 29 Januari 2011 - 22:57

    Mama:

    Lieve Jorinde.
    Ik zie je komende vertrek wat minder onbevangen te gemoed dan de eerste keer. Wetende wat het is om je een lange tijd te moeten missen. Je ziek zijn in het ziekenhuis daar. Maar ook hoe goed ze je daar hebben verzorgd. Hoe je de moed had er daarna weer helemaal voor te gaan. Je enthousiaste verhalen en je lieve berichtjes. Je prachtige foto's. Het klinkt wellicht cliché. Maar ik heb alles voor je over. Ik weet dat dit je gelukkig maakt. Dus geniet ik met je mee. En wanneer het wellicht eens tegenzit leef ik ook van harte met je mee.
    Ik hou ziels veel van je en bijzonder trots op je. X mama.

  • 05 Februari 2011 - 07:23

    Joyce:

    goede reis!

  • 06 Februari 2011 - 12:49

    Farah:

    is het leuk ik heb korts jorinde en jetta ook dag XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 Februari 2011 - 10:14

    Marc:

    Lieve Jorinde,
    Fijn dat je hebt laten weten dat je goed bent aangekomen. Positieve berichten over je onderkomen voor de komende tijd zeg, mooi hoor. We zijn in afwachting van een volgend berichtje, doe het maar rustig aan. Hou heel veel van je en ben enorm trots op je. Liefs papa

  • 11 Februari 2011 - 12:02

    Aty Bijl :

    Lieve Jorinde
    ik heb gisteren ook een paar letters geschreven maar het lijkt of je het niet hebt ontvaqngen, dus nog maar een keer.
    Fijn dat je het zo goed getroffen hebt met je kamer en leuk dat iedereen zo naar je komst had uitgekeken, je bent daar min of meer beroemd?
    Ik hoop en wens je een heel goede tijd daar en dat je succes mag hebben met hetgeen je moet doen, liefs oma Aty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Antropologe in Opleiding

Eindelijk is het dan zover...
Echt Veldwerk!!

Recente Reisverslagen:

04 April 2011

Cusco

04 April 2011

Lago Titikaka

03 Maart 2011

Vrije tijd

21 Februari 2011

foto's!!

16 Februari 2011

De eerste week
Jorinde

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 54724

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 13 Augustus 2012

Wereldsupporter

05 Januari 2012 - 29 Februari 2012

Als Wereldsupporter op de Filippijnen

05 Februari 2011 - 30 April 2011

Antropologe in Opleiding

08 Mei 2010 - 27 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: